,,Cum îmi creez portofoliul de copywriter dacă nu am (încă) clienți?”
O întrebare pe care o citesc des în grupele de cursanți din Picasso Copywriting.
Află de mai jos cum scrii primul tău portofoliul de copywriter, și mai ales, ce ar fi bine să conțină!
Înainte de asta, dă-mi voie să ofer puțin context.
Sunt mentor în cursul Picasso Copywriting susținut de Paul Melinte. Ador partea de mentoring, ador să văd evoluția și creșterea cursanților!
Așa că, ce vei găsi mai jos, am scris mai ales pentru cursanții noștri, dar poți aplica și tu, dacă ai urmat alt curs de copywriting și dacă ți-ai făcut temele.
Primul pas în a deveni copywriter e să-ți faci temele, să aplici. Căci informația fără exercițiu e fix 0!
Cursanții noștri au o parte de teorie și o parte practică (teme + întâlniri online, Live cu Paul). În partea practică, cursanții au de scris reclame sau texte de vânzare după anumite formule și după anumite tehnici de scris. Rolul nostru, al mentorilor e să le dăm feedback pentru a-și îmbunătăți textele, prin exercițiu să scrie mai persuasiv.
Revenim la portofoliu…
Poți avea portofoliu chiar dacă încă nu ai clienți!
Află de mai jos cum îți faci primul tău portofoliu de copywriter junior prin 8 pași simpli:
- Selectezi cele mai bune reclame pe care le-ai scris ca temă în timpul cursului.
- Recitești textele de vânzare scrise, te asiguri că nu au typos (greșeli), că sunt bine aranjate în pagină;
- Alegi o platformă pe care să-ți faci portofoliul: Canva sau Google Drive – ambele sunt gratuite.
- Pe una dintre aceste platforme de mai sus, creezi un document în care pui reclamele reușite și, opțional faci și un banner grafic asortat – astfel îți arăți creativitatea.
- Setezi documentul cu drept de vizualizare prin link, dar numai cu dreptul de a comenta.
NU dai dreptul de a edita deoarece există riscul ca din greșeală să-ți șteargă sau editeze ce ai scris. (Bifezi opțiunea ,,Anyone on the Internet with the link can view/comment”).
Setări în Google Drive găsești mai jos. NU pune nici Acces retricționat (restricted) căci vei vedea doar tu și cei cărora le dai acces prin email.
Uite, mai jos, ce opțiuni îți oferă Canva pentru crearea de portofoliu.
Am pus screenshot cu primele template-uri editabile, dar sunt enorm de multe, și mură-n gură de folosit, adică ai șablon grafic editabil, colorat, tu pui textul tău și editezi ușor culorile după placul tău.
Menționez aici că e variantă free, cât și cu taxă în Canva. Dacă nu ai buget încă, alege acele templete-uri free. Scrie pe ele care sunt gratis și care au taxă.
În Canva am găsit secțiunea de portofoliu scriind acolo unde e lupa: portofolio.
Poți alege și alt template: Documents (A4), eBook, Reports etc. Ai nevoie de acces la un laptop/desktop, NU face asta de pe telefon că doar te vei chinui.
Uite un exemplu, am ales un template de ebook cover, mi-a dat un design gata făcut. Acolo unde e text, dai click și pui textul tău, iar din stânga poți adăuga pagini noi cu alt design sau cu același design.
Și aici, e important să selectezi ca ,,Anyone with the linl can view”. Îți recomand să-l salvezi ca link, nu ca document, e mai ușor de deschis ca link (pentru cei cărora le trimiți portofoliul tău).
6. Scrii o scurtă descriere creativă despre tine și totodată:
– menționezi pe ce industrii/nișe vrei să scrii;
– copiezi aici acele teme reușite din curs de care-ți ziceam mai sus;
– dacă deja ai scris, lași câteva texte de vânzare reprezentative sau chiar studii de caz cu rezultate, dacă ai;
– scrii și ce cursuri ai urmat. Faptul că ai absolvit Picasso Copywriting te ,,califică” ca junior copywriter. Cursul nu este unul aprobat de Ministerul Muncii/Educației etc, menționez și asta pentru a nu crea confuzii. Cursul, în schimb, îți pune baze serioase în copywriting. Spre deosebire de alte cursuri, la care te uiți ca pe Netflix, aici ai feedback și mentorat ca să știi unde mai ai de lucrat și să știi unde te descurci bine.
6 săptămâni în care scrii după formule de copywriting, rescrii după feedback, participi la seminariile lui Paul, sunt 6 săptămâni în care înveți o abilitate nouă. Înveți copywriting.
7. Îți treci datele de contact: e-mail, telefon, Facebook/Instagram, site/tiktok (dacă ai).
- După ce ai terminat verifici încă o dată gramatica. Ideal ar fi să faci pasul acesta după 24 de ore. Imediat după ce ai scris nu vei vedea greșelile, ești prea atașat de conținut, dar după 24 de ore le vei vedea mai ușor.
Poate te întrebi:
Cum știu care sunt cele mai bune reclame?
Dacă ai urmat cursul Picasso Copywriting ai avut niște teme (reclame) de scris și ai primit feedback de la mentori. Cu siguranță mentorii ți-au spus care reclame ți-au ieșit foarte bine.
Poți folosi chiar și lucrarea de examen, dacă ai primit feedback bun despre ea.
Alte tipsuri:
Dacă alegi să-ți faci portofoliu în Canva, e o bună oportunitate să-ți arăți creativitatea. Te poți folosi de șabloanele grafice gratuite, cu grafică deja creată, doar editezi cu textul tău.
Dacă alegi să-ți faci portofoliul în Google Drive, și aici te poți juca cu fonturi și culori, poți organiza informația într-un mod care să te reprezinte.
Nu uita: ești începător, nu neștiutor!
Fă din prezentarea ta o carte de vizită și nu te bloca în perfecționism. Dacă încă nu ai avut un client real, reclamele scrise de tine ca temă sunt deja o mostră reprentativă din munca ta. Când vei avea reclame scrise pentru clienți le vei adăuga și pe acelea în portofoliu.
Mult succes! 🎉
P.S. Dacă încă nu ai urmat un curs de copywriting, îți place să scrii, gramatica limbii române ți-e prietenă și vrei să-ți montetizezi pasiunea pentru scris sau pur și simplu vrei să scrii texte mai persuasive de vânzare pentru afacerea ta, atunci stai cu ochii pe pagina de înscriere în Picasso Copywriting! Paul Melinte e un marketer vizionar și un mentor carismatic, am învățat multe de la el.
Deși am urmat și alte cursuri (mai mici) de copywriting, cursul lui Paul mi-a adus claritate și informații valoroase pe care le aplic în munca mea. Sunt atât mentor, cât și copywriter.