Advertoriale și Interviuri Interviuri de poveste Laboratorul cu inspirație

Interviu – Călina Maticu – River Company

1. Povestește-mi pe scurt despre tine și afacerea ta?

Afacerea aceasta s-a dezvoltat dintr-o nevoie. Am avut o spălătorie auto, dar nu găseam pe cineva să ne repare aparatele de spălat. Așa că am încercat alături de angajații spălătoriei să ne reparăm pompele de presiune. Am căutat apoi furnizori de echipamente și accesorii, am participat la târguri de profil să ne cunoaștem piața. 

Încet-încet am avut curajul să începem să asamblăm noi înșine și să ne promovăm propriile produse. 

Acum avem o gamă de aparate de spălat cu presiuni ce pornesc de la 110 bar și până la 500 bar, cu debite între 6l și 70l. 

Am dezvoltat propria automatizare cu un colaborator din Timișoara pentru spălătoriile self service pe care le montăm, ne-am dezvoltat propriile jetoniere, am echipat mașini de pompieri sau mașini de spălat stradale care au nevoie de pompe de presiune cu debite foarte mari, am construit aparate de decolmatare și asta din valoarea tehnologie a antreprenorului, adică administratorul firmei. 

Orice idee sau nevoie a clientului care ne incită poate da naștere unui proiect. Creativitatea și dorința de a oferi predictibilitate ne definesc.

2. De ce ai deschis acest business și ce consideri că oferi diferit în piață, față de alți antreprenori?

Businessul l-a deschis soțul meu, din dorința de a dezvolta pe plan intern un produs pe care alții îl importă, de a repara în țară acel produs, cu tehnologia, dar mai ales cu resursele interne, de a oferi încredere firmelor românești în ceea ce pot face împreună, de a susține industrii conexe și a spori încrederea în forțele proprii, de neam. 

River Company

Știi – acel: Și eu sunt în stare, lasă-mă să-ți demonstrez. Sindromul inginerului? 

E o mare provocare care implică niște riscuri pe măsură, dar care te obligă să lucrezi cu tine și să inovezi în permanență. 

Eu am intrat în business din valoarea familie, de a fi acolo pentru a îmbunătăți constant, de a oferi spațiu de manifestare pentru celălalt, de a perfecționa procese și proceduri, de a oferi provocări și a crește businessul. 

Sunt conștientă de capacitatea mea de a vedea în detaliu și de o minte analitică, care are nevoie să cunoască cât mai multe piese din puzzle pentru a rezolva acea problemă. Și atunci încerc să-i dau acestui tipar de lucru: prin gestionarea cheltuielilor, prin perfecționarea proceselor din firmă, prin planificarea și claritatea acțiunilor.

Ce mă diferențiază de alți antreprenori e că încerc să dau o valoare adăugată produselor mele (există riscul chiar să te îndrăgostești de produsul tău), să ofer avantajele, dar și dezavantajele lor, să previn pentru clientul meu defecțiuni și pierderi prin contracte de mentenanță și service. Și asta din dorința de a-i îmbunătăți productivitatea businessului său. De a crește împreună!

3. Ce valori personale și profesionale stau la baza afacerii tale?

Dezvoltarea personală sau educația permanentă cred că e primordială. Dar ne-am dat seama că poate fi nocivă pentru businessul nostru.

Nu poți vinde educație, dacă clientul tău nu e pregătit să învețe. 

El (clientul) are lecțiile lui. Și știm cu toții că noi învățăm cel mai bine din greșeli, din eșecuri. Mai mult decât din ceea ce ne povestește cineva.

O altă valoare e cea în care ambele părți (client-vânzător) intră de pe poziții egale, de win-win. Și atunci apare respectul reciproc.

Inovația, să-ți dai voie să experimentezi, sau să faci lucrurile diferit sunt acțiuni pe care le îmbrățișăm în ultima vreme, pentru că suntem conștienți că duc la creșterea ta ca antreprenor, iar apoi a businessului tău.

4. Care e nișa ta? Cine sunt clienții care pot primi valoare prin produsele și serviciile tale?

Orice industrie care are nevoie să spele, să facă curățenie în activitatea sa: construcții, zootehnie și agricultură, industria prelucrătoare și de mașini, service-uri auto, prelucrarea lemnului, transport, etc. 

Deși am menționat clientul B2B (business to business), să nu uităm că în spatele fiecărui manager stă un om care are și el o casă, o mașină sau o alee de spălat. 

Îmi place să ofer produse care să se apropie de ceea ce numim categoria premium.

5. E început de an, moment de făcut planuri și retrospectiva anului ce s-a  încheiat. Ce planuri ai pentru 2023?

Digitalizare sau automatizări de procese sunt cuvinte cheie pentru 2023. 

E un moment în care trebuie să ții pasul cu tot ce înseamnă tehnologizare, să investești în asta dacă mai vrei să fii în piață. 

Să fii deschis la tot ce vine înspre tine, să accepți schimbarea. 

Ceea ce a funcționat până acum nu înseamnă că va funcționa și în viitor. Să fii capabil de adaptare, în general.

6. Care e activitatea care te încarcă cu energie pozitivă și-ți aduce bucurie când o practici?

E clar că pentru mine e vorba de orice lucru nou. Un lucru/acțiune care mă determină să învăț ceva nou, ceva diferit. 

S-a întâmplat de multe ori ca atunci când am respins un lucru, el să reapară până când eu l-am integrat, acceptat și i-am văzut utilitatea. 

Călina Maticu - River Company

Pot da exemple: 

Dacă am refuzat să fac vânzări am fost pusă să citesc tehnici de vânzare și de tratare a obiecțiilor, dacă nu am apreciat hârțogăria să fiu în situația de a aduna hârtii, să le pun în ordine, să le trimit la timp pentru un proiect pe fonduri. Și aș putea continua cu marketing, aplicații integrate, softuri, discuții cu IT, antreprenoriat. Iar în ultima vreme chiar activitatea de coach.

7. Trăim într-o lume în continuă și rapidă schimbare. Cum te antrenezi să ții pasul?

Nu știu cum, dar m-am trezit abonată la niște canale cu tematică financiară. Așa că în fiecare dimineață mă trezesc cu emailuri în care sunt pusă la curent cu tendințe socio financiare globale. 

Unul chiar are ca titlu Cafeaua de dimineață

Aflu cum companiile care au prosperat în pandemie își concediază angajații, ce companii raportează, ce parteneriate se fac, care sunt prețurile resurselor, cine ce declară. Multe piese, dispersate, dar mintea mea creeaza apoi puzzle-ul. Și îmi stabilesc direcția. 

Urmăresc podcasturi, particip la cursuri care îmi trezesc interesul. 

Am fost cursuri de dezvoltare personală, de educație financiară.

Trebuie să mărturisesc, însă, că în ultima perioadă am ales să mă expun, adică să interacționez, să mă duc să cunosc oameni. Să intru în contact cu ei, să fac parte din anumite grupuri cu interese comune. Cum te reflectă și te provoacă ei, nu o face niciun curs de dezvoltare personală.

8. Ce crezi că ne va aduce 2023?

Multă tehnologizare, multă informație. 

Dar și o nouă formă de relaționare.

Oamenii își vor schimba din obiceiuri, vor alege conștient (sper eu) ceea ce au nevoie și aici mă refer la resursele de care dispun.

Va fi o bună perioadă în care să poți scala, să crești și să faci diferența.

În orice arie a vieții: profesional, social, pe sănătate sau mental. Mi-am păstrat latura umanistă și cred în evoluția omului.

Anii care vin sunt pentru cei care au ceva de spus.

9. Ai un mentor care te-a inspirat în munca ta?

În momentul de față consider că orice om care vine înspre mine e un mentor. 

Dacă e o experiență mai puțin plăcută, el îmi arată unde mai am de lucrat cu mine.

Și atunci încerc să conștientizez o trăsătură pe care o am și eu și de care nu sunt mândră, dar ei mi-o reflectă. 

Îmi dau seama că îmi e mai ușor cu cei pe care-i admir – adică cu cei pe care lumea în general îi numește mentori. 

Definesc trăsătura pe care o admir la ei și apoi încerc să văd forma în care și eu o manifest. 

Dacă recunosc ceva la ei, e sigur că am și eu acea trăsătură. Sunt adepta Legilor Universale, ce să-i faci!

10. Cum păstrezi life-work balance?

Cu un program fix de lucru. 

Dacă nu-ți termini jobul în maxim 9 ore transmiți același mesaj clienților tăi și angajaților. 

Las pe fiecare să redacteze mesajul. (poate fi vorba de eficiență, cât de mult te respect sau mă prioritizez, etc). 

Păstrez weekendul liber, dedicat activităților mele în exclusivitate.

11. Ce trucuri folosești pentru a fi mai creativă?

Creativitatea, observ, că e un lucru pe care fiecare și-l dorește, mai nou. Și nu observă cum pot ei să-și manifeste creativitatea. 

În pandemie mulți și-au manifestat-o în bucătărie, în arte sau lucru manual. 

Există categoria – din care fac și eu parte – care nu ne pricepem la ceea ce am enumerat mai sus. Și am crezut că eu nu pot fi creativă, dar m-am înșelat.

Adevărul este că nu poți fi creativă când percepi că-ți lipsește. 

Așa că, trucul este să faci acel lucru/acțiune conștientă fiind că nimic nu-ți lipsește. 

Nu poți materializa din lipsă. 

Orice: că e vorba de bani, clienți sau creativitate. 

Un alt truc ce a funcționat la mine este acela de a-mi da voie, adică să nu mai pun presiune pe mine, să las să curgă totul, conștientă fiind că Universul știe mai bine ce mi se potrivește. Și atunci apare creativitatea, care la mine se manifestă în cum aleg să fac un lucru. Asta e creativitatea mea.

12. Cum îți încarci bateriile?

Prin cărți sau podcasturi, masaj și somn. 

Important e să prind momentul în care corpul meu cere acest lucru și-mi ajung minute.

13. Ai o ofertă specială pentru început de an? Povestește-ne despre ea 💛

Am în minte o ofertă. I-aș zice de primăvară, prin care vreau să ajung la o categorie de clienți pe care până acum i-am neglijat.

Veți putea citi de ea pe pagina noastră de Facebook – River Company.

Pot să vă zic doar atât:

va fi limitată, cu subscripție, gratuită și îi va viza pe cei care au casă.

14. Un gând bun pentru cei care ne citesc sau pentru antreprenorii la început de drum?

Gândul meu îi îndeamnă să aibă încredere în abilitățile lor. 

Să nu se contamineze de la masă, să încerce să se diferențieze prin acea calitate unică a lor, acea abilitate pe care o manifestă fără niciun pic de efort, ceea ce fac natural și nici nu-și dau seama. 

Ceva ce le vine firesc să facă, dar altcineva ar da bani buni pentru asta. Aceasta trasătură să fie pusă în afacerea lor pentru că ea va face diferența. 

Și lucrul cel mai important:

să nu se oprească din învățare

Să se înconjoare în permanență de oameni de la care să aibă ceva de învățat.

_______________________________

Pe Călina am cunoscut-o în Baia Mare, cu 1-2 ani înainte de pandemie, când am început să colaborăm pe partea de Social Media și content pentru River Company și spălătoria auto pe care a deschis-o împreună cu soțul ei.

A fost o provocare frumoasă să scriu pe domeniul tehnic, am învățat și am ieșit din zona de confort.

Ne-am mai intersectat în oraș la evenimente de dezvoltare personală, iar acum mă bucur să-i ofer spațiu să-și spună povestea.

Am citit fascinată interviul și am rămas cu câteva idei faine:

  • Învățarea continuă – nu mai argumentez aici, că aș face un articol nou 😁;
  • Valoarea pe familie se poate manifesta productiv și-n business;
  • Reminderul că nu poți crea nimic din lipsă și că toți avem creativitate în felul nostru unic;
  • Reminderul pentru respectul și grija față de client;
  • Și, preferatul meu, este acest citat și gând pentru antreprenorii la început de drum, dar aș zice că e valoros indiferent de profesie și anii de experiență: ,,Să se diferențieze prin acea calitate unică a lor, acea abilitate pe care o manifestă fără niciun pic de efort, ceea ce fac natural și nici nu-și dau seama.

Călina, mulțumim că v-ați împărtășit experiența și progresul cu noi.

Mult succes vă doresc! 💛

Sharing is caring

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*