Laboratorul cu inspirație Pastile de marketing

Sunt copywriter începător, cum găsesc clienți în copywriting?

Cum găsesc primii mei clienți în copywriting?

Fie că ai terminat recent un curs de copywriting, fie ești într-o perioadă prea liniștită, întrebarea aceasta probabil te bântuie.

Mai jos o să-ți las 10 idei care să te ajute să-ți găsești primii clienți în copywriting:

1. Primul pas e să-ți faci un portofoliu

Am scris aici cum îți faci portofoliu chiar dacă NU ai încă clienți.

2. Stabilește pe ce nișe vrei să oferi servicii de copywriting

Ideal ar fi să-ți faci un avatar ideal de client alături de care ai vrea să lucrezi.

La început e posibil să fii tentat să scrii pe multe nișe, și e ok.

Dă-ți voie să experimentezi, ca să afli ce îți place și la ce ești bun.

La fel cum, e ok să renunți să mai scrii pe unele domenii. Dacă nu-ți saltă inima de entuziasm când te gândești că:

,,Iar am de scris aici și habar nu am ce să mai scriu!”

Sau poate ești mai hotărât din fire? Ai deja niște industrii care te pasionează, în acest caz, investește timp și resurse în aceste nișe.

Până faci research-ul, până cunoști audiența, până testezi la ce limbaj și jargon reacționează audiența ta, e un efort mare.

De aceea, ajută să te specializezi pe una-două nișe. Iar acest efort să-ți aducă rezultatele investite, să culegi roadele muncii tale.

La începuturile mele și eu am făcut de toate…

Design, logo, cărți de vizită, strategie, consultanță, content writing, copywriting, postări pentru Social Media. Ce nu făceam? :))

Am scris pe nișe extrem de diferite – ăsta a fost un lucru bun, mi-am exersat creativitatea și scrisul. Însă, pe măsură ce am căpătat experiență, mi-am dat voie să aleg proiecte care mă entuziasmează.

3. Scrie o scurtă prezentare despre tine și încarc-o pe grupuri de freelanceri/antreprenori

Aici îți las câteva bune practici:

Ai grijă doar să fie permisă promovarea. Nu vrei să faci spam! 

Nu promova simultan în 10 grupuri, aceeași postare, vei fi marcat ca spam (de algoritmii Facebook). 

Nici nu trimite către toată lista ta prezentarea și portofoliul tău! Din nou, e doar spam, și plus de asta, nu e avatarul tău. E ca și cum tu ai primi reclamă la igloo și acum e caniculă afară de stai să crapi 

4. Alocă timp și comentează valoros pe grupuri cu freelanceri/antreprenori

De exemplu:

Antreprenorul X caută un copywriter pe design interior.

În loc să scrii: ,,ai mesaj” sau ,,te ajut eu” sau ,,detalii” (aș evita să scriu ,,detalii”!), mai eficient e să aloci 15 minute să scrii în comentariu CUM crezi că l-ai putea ajuta.

Scrie-i în comentariu o propunere sau să-i adresezi niște întrebări despre proiect prin care să-ți arăți entuziasmul și valoarea pe care o poți aduce.

5. Abordează antreprenorii din orașul tău!

Fă-le o ofertă atât de bună încât să nu o poată refuza.

Ai ieșit la o cafea?

Vezi dacă cafeneaua are pagină bine întreținută de Facebook, dacă nu are, le propui o ofertă.

Ai mers la un magazin cu materiale de construcții să-ți zugrăvești apartamentul?

Ai fost la dentist?

Ai mers la coafor/cosmetică?

Copilul tău face diverse activități extrașcolare (engleză, sport, excursii etc)?

Vezi cum stau cu marketingul și ei, și abordează-i cu o ofertă personalizată. Tocmai că ești clientul lor, vei scrie o ofertă mai autentică și ulterior le vei fi un copywriter excelent. Tu deja le cunoști produsele, știi ce gândește clientul lor.

NU scrie aceeași ofertă pentru toată lumea!

Asta e moartea pasiunii și a ofertării. Ia-ți timp și scrie oferte personalizate, despre client, nu despre tine. Scrie-i CUM îl ajuți tu pe el, nu “laude” despre tine.

Exemplu:

În loc de: 

❎ ,,Scriu texte calitative, creative, am N clienți mulțumiți

(deși nu ai că ești începători și el va afla rapid asta din 3 clickuri)”.

Mai bine scrie:

Ce îți place la proiectul lui, câteva idei de reclame care crezi că i-ar aduce valoare.

Dacă vezi că postează din an în Paști pe Facebook, poți să începi cu asta, că te ocupi tu de promovarea online. Iar în timp (3-6 luni) munca ta îi va crește vânzările în online.

Dacă e o afacere mică de familie, nu are timp, poate nici nu știe cum să facă postări, video, reels, dar TU știi cum! Tu îi poți face o ofertă de nerefuzat pe o lună sau două de colaborare și astfel e win-win.

Ai prins ideea. Fii proactiv! 

Abordează afaceri mici și medii. În abordare, pune atât portofoliul tău, cât și o propunere despre CUM îi poți ajuta și o ofertă de nerefuzat.

6. Oferă o lună de colaborare pro bono

Nu-ți prea îmi vine să-ți recomand să oferi servicii gratis, deși e și asta o strategie eficientă. Mai degrabă îți recomand prețuri mici, cu mențiunea că-s așa mici 2-3 luni și după aceea renegociați și anunți clientul din start acest aspect.

Înainte de a împărți servicii gratuite, asigură-te că acea nișă e pe interesul tău (te pasionează) și că textele scrise le poți pune în portofoliu (ceri acordul scris clientului tău pentru a pune textele în portofoliu).

Din păcate, nu-ți poate nimeni garanta că va continua cu tine după luna gratuită, însă tu poți folosi acea lună ca practică, iar reclamele scrise le poți pune în portofoliu. 

Aici e important să-și asumi că lucrurile pot evolua diferit de cum ți-ai imagina.

Plus de asta, după doar o lună, timpul e prea scurt ca să vadă rezultate clientul tău, va vedea după 3 luni dacă va scrie cu perseverență. Însă 3 luni gratis…. Sorry! Nu-ți pot recomanda. 

A nu se înțelege de aici că am ceva cu serviciile pro bono. NU!

Am practicat și încă practic și eu asta, ofer uneori ajutorul meu gratuit, sunt voluntară, dar fac asta pe lângă colaborările plătite și-n măsura timpului meu liber.

Nu poți fi voluntar 2-4 ore/zi, acela e deja job part-time, însă poți fi voluntar 1-2 ore/săptămână.

7. Oferă prețuri mici. Fie la jumătate de preț, fie cu altă formulă, tu decizi

Fiind începător, poți crea oferte cu prețuri mici. 

Anunți în prealabil clientul că acel preț e valabil o lună sau 3 luni, cât decizi tu și că după luna/lunile promoționale veți renegocia onorariul tău.

Orice faci, nu anunța clientul în timpul colaborării curente că ai crescut tariful, ci oferă-i șansa să aleagă. Dacă acum ai tariful X pentru luna în curs, anunță-l luna astade luna viitoare, tariful tău va fi Y și dă-i timp de gândire câteva zile. 

Fie va continua cu tine, fie va renunța.

Fie îți va propune să-i oferi mai puține servicii ca să rămână la vechiul tarif. Aici tu decizi, dacă îți place mult proiectul și știi că acea afacere nu are buget de mai mult, poți să-i faci reducere în continuare, dar dacă nu te mai simți apreciat cu acel tarif vă despărțiți prieteni.

8. Fă o postare pe pagina ta de Facebook în care atașezi prezentarea ta

Pui și link cu portofoliul tău și îți anunți prietenii că-ți cauți de muncă ca freelancer în copywriting și-i rogi să te recomande când se ivește ocazia.

Am făcut asta, dar pe pagina mea, nu pe profil. Și prietenii/cunoscuții mi-au trimis oferte de joburi conform descrierii mele. Am facut asta acum un an, încă îmi mai scriu oamenii când văd ceva ce mi s-ar potrivi.

Postarea e diferită de mesajul privat întregii liste cu simplu fapt că vor vedea postarea doar cei care te urmăresc.

Versus, îi invadezi mesageria și omul nu a avut ocazia să aleagă să primească acest mesaj.

9. Aceeași postare de la punctul 9, urc-o și pe LinkedIn

Pe LinkedIn nu prea am experiență, rar de tot intru acolo. Însă e un mediu profesional, sunt recruiteri, antreprenori, deci ai șanse mari să găsești clienți acolo.

10. Vezi ce Business Cluburi sunt în orașul tău. Mergi la evenimente/întâlniri, fă networking, oferă-te voluntar

Nu contează că ,,doar” zâmbești frumos și conduci oamenii la locul lor sau aranjezi mobilierul, ce contează e că interacționezi cu o agenție de marketing, antreprenori din orașul tău.

Prin urmare, ai oportunitatea de a-ți crea noi conexiuni.
Nu-ți vor cere să le scrii landing page-ul din prima, dar vor aprecia implicarea ta și tu vei cunoaște antreprenori și freelanceri ca tine din orașul tău.

Rezumat – O listă cu ce să NU faci când îți cauți clienți în copywriting:

❌ NU trimite mesaje nesolicitate, riști să fii marcat ca spam. 

✅ Abordează oamenii cum ți-ar plăcea și ție să fii abordat.

❌ NU trimite aceeași ofertă, fără să o personalizezi, către toți antreprenorii. 

✅ Într-un fel îi propui colaborarea unui avocat, altfel îi scrii unui owner de cabinet stomatologic.

Seth Godin (autor, strateg și marketer contemporan) spune că atunci când te adresezi tuturor, de fapt nu te adresezi nimănui!

Dacă vrei să te diferențiezi de cei 1245 copywriteri care au trimis ofertă acelui antreprenor, alocă timp și personalizează. 

* Personalizarea ofertei o faci după ce ai calificat clientul. 

A califica clientul înseamnă că te asiguri că: vrei să lucrezi cu el, te interesează/pasionează domeniul lui, oferta ta ajunge la el. Dacă ofertezi într-un mesaj privat, după o postare pe un grup, șansele să-ți deschidă mesajul sunt … spre 0 🙁 

Totuși, dacă scrii comentariu (NU mesaj privat), acest comenatariu e văzut și de alți antreprenori, deci timpul tău nu a fost irosit, ci investit în brandingul tău personal.

NU promite marea cu sarea!

Nu-i promite că-i dublezi profitul, e ceva ce NU poți tu controla. În fapt, a dubla profitul implică strategie, acțiuni complexe de marketing, echipă de vânzări, produs bun, nu doar copywriting. Copywritingul bun crește vânzarile, de poate dubla sau tripla, dar profitul nu este același lucru cu vânzarea!

Fă promisiuni realiste:

  • câștigă timp pentru afacerea lui (cât tu scrii, el poate lucra la ceea ce se pricepe)
  • câștigă timp liber
  • va avea o mai mare vizibilitate în online – mai ales dacă vinde doar offline, nu știe/nu are timp să se promoveze și online) etc.
  • Orice promiți, ar trebui să se întâmple!

Nu insista… 

Dacă ai trimis oferta, ați vorbit la telefon, ați stabilit că revine în 2 zile cu răspuns, și el nu mai zice nimic, îi poți da un singur reminder…

… deși, din experiența mea e cam degeaba.

Dacă nu mai zice nimic, deja ai un răspuns, nu va cumpăra. 

Insistând îl agasezi și pierzi timp prețios, energie… 

Dacă mă întrebi pe mine, de bun-simț, ar fi fost să revină c-un refuz, însă puțini oameni își asumă refuzul, le e mai ușor să se ascundă.

✅ Plus că nu vrei un client de care să tot tragi, vrei un client colaborator, un partener win-win. Și da, sunt mulți clienți faini, alături de care e o plăcere să lucrezi. Dar dacă-ți ocupi timpul și nervii cu oameni care nu apreciază ceea ce faci, nu vei mai avea energie și atenție să-i vezi pe cei care alături de care poți lucra eficient.

❌ Nu accepta clienți la care intuiția ta urlă nuuu!

Știu, e greu! Ai de plătit facturi, mâncare etc.

Atunci când intuiția ta îți dă semnale de alarmă, măcar ia-ți o zi până să răspunzi, și întreabă-te de ce ai un feeling aiurea cu acel client.

Pune pe foaie lucrurile care nu-ți plac, și scrie sincer. Scriind vei vedea că nu ți se pare.

Când ignori steagurile roșii, și accepți clienți din frică, că ai nevoie urgentă de bani, e posibil să accepți și clienți dificili care te fac cu capu’ pe românește. Cu unii, după ce lucrezi îți vine să te lași de meserie, atât de mare e impactul dezastrului…

Am pățit așa, și am ajuns să mă îndoiesc de ceea ce știu, am avut nevoie de timp serios să-mi revin.

Și cel mai mult m-am supărat pe mine însămi, eu am văzut acele semnale de alarmă, intuiția urla nuuu!, însă am ales să (mă) ignor. 

N-au fost degeaba nici cele de mai sus, am învățat niște lecții și totodată, oprind acele colaborări mi-am făcut loc pentru alte colaborări faine în care aduc valoare și sunt valorizată. 

❌ Recitește ce ai scris, evită să scrii cu greșeli.

✅ Dovedește că știi să scrii încă de când faci oferta. Modul în care te prezinți, modul în care tratezi omul și-ți personalizezi oferta îți poate deschide o ușă sau un block :)). 

BONUS și info utile care să te ajute să găseșți clienți în copywriting

  • Înarmează-te cu timp și răbdare. Primele colaborări sunt cel mai greu de obținut, după ce ai spart gheața, și faci treabă bună, oamenii te vor recomanda și vei fi chiar în poziția de a alege TU cu cine să lucrezi și cu cine nu.
  • Fii profesionist, tratează și colaborările gratuite, și cele cu reduceri, ca și cum ar fi plătite, do your best! 
  • Chiar dacă azi nu ți-a adus bani o colaborare, mâine, peste 1 an, acea colaborare îți poate aduce clienți buni, faini, plătitori. 
  • Investește în branding personal. Scrie/creează reels cu munca ta, oferă content valoros. Conținutul valoros încă vinde, și vinde bine.

Reels poți face după tehnici de copywriting desigur.

Orice tip de conținut se poate face după aceste tehnici de persuadare. Exemplele mele sunt cu scris, ca asta e specializarea mea, dar dacă tu ești cu video, adaptează la video.

Sunt curioasă care dintre aceste strategii le-ai testat și care ți-au adus rezultate?

P.S. Uite aici câteva grupuri faine în care te poți promova.

DAR, repet, citește cu atenție când și cum e permisă promovarea!

În unele grupuri NU e permis să postezi self promo. Însă, antreprenorii fac cereri de oferte de la copywriteri, deci te poți promova în comentariu.

  • Freelanceri NO.MAD Talks – uneori am văzut că e permisă promovarea, dar mai des am vazut call for projects (antreprenori care caută copywriteri) 
  • Viața de freelancer România – aici nu cred că e permisă promovarea directă, dar periodic am văzut call for projects 
  • Comunitatea Social Media România – periodic, adminul, Paul Ardeleanu face o postare în care te poți promova 
  • Antreprenoare – e doar pentru femei. Și aici am văzut des call for projects, și era permisă și promovarea, nu știu dacă mai e acum.

Lista de grupuri poate continua. Sunt momentan pe aceste grupuri de mai sus (am fost și-n altele, am ieșit, aici am rămas pentru că am rezonant). 

În ultimul an rar m-am promovat, așa că nu mai știu ce reguli are fiecare în particular.

Sharing is caring

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*